de krant: “IJsselpas biedt vele voordelen”

SILVOLDE/GENDRINGEN – Winkelen kan tegenwoordig thuis achter de laptop. Dat komt de gezelligheid in dorp en stad niet ten goede. Mark van Dreven en Günther Scheers kennen die gezelligheid van vroeger uit. Bedrijvigheid op straat is volgens hen belangrijk voor de levensvatbaarheid van stads- en dorpskernen. Zij bedachten de IJsselpas als oplossing tegen leegloop.

“Wij vinden het zonde”, verzuchten Van Dreven en Scheers. “Al die mensen die zich thuis verschuilen achter de computer. Natuurlijk, het gemak dient de mens, dat weten wij ook wel. Bovendien denken veel mensen dat het kopen via internet wel voordeliger zal zijn. In je eigen huiskamer mis je volgens ons toch veel. De service en deskundigheid van de zelfstandige ondernemer, het praatje bij de slager, toevallige ontmoetingen met kennissen en de mogelijkheid om ergens te gaan zitten voor een kop koffie met een broodje. Winkelen is gezellig en het hoeft echt niet onvoordelig te zijn. Zeker niet met onze IJsselpas.”

Scheers en Van Dreven zijn afkomstig uit Gendringen en Silvolde. De langzame leegloop van de Achterhoek gaat hen aan het hart. Gezamenlijk brengen zij hun idee aan de man om de middenstand in Doetinchem en de Oude IJsselstreek te helpen. “Wij hebben de IJsselpas bedacht. Het is een nieuwe kortingspas. Ondernemers die er lid van zijn geven aantrekkelijke voordeeltjes aan gebruikers. Consumenten kunnen voor 17,50 euro een pas aanschaffen, dat is een bedrag dat je er na een dagje winkelen dubbel en dwars uit kunt hebben. Er doen nu al 130 winkeliers uit Doetinchem en Oude IJsselstreek aan mee en dat aantal groeit dagelijks.”

De voordeeltjes verschillen van elkaar. In de horeca schenkt iemand een gratis tweede kopje koffie, op een E-bike kun je wel 100 euro voordeel scoren, de ene ondernemer vergoedt je parkeergeld en een ander geeft tien procent korting. “De aanschaf van een pas heb je er echt snel uit. Om de start te vieren is de eerste uitgave tot december 2018 geldig. Er doen veel verschillende zaken aan mee. Van eettentjes en bioscoop tot camping en kledingzaken en van bakker en slager tot schoonmaakbedrijven. Elke ondernemer bepaalt zijn eigen aanbiedingen dus daar zit ook veel variatie in.”

Scheers en Van Dreven zien hun initiatief als een middel tegen leegstand in winkelgebieden. “Wonen in een dorp is fantastisch. Het moet echter niet te stil worden. Bedrijvigheid en de mogelijkheid om gezellig te winkelen maakt het leefbaar.”

Leave a Comment